KPN probeert concurrenten op de glasvezelmarkt in Nederland met slinkse trucjes klein te houden, aldus het FD. En daarmee vertraagt het telecombedrijf een snelle aanleg van glasvezel in Nederland. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) intensiveert daarom het toezicht op de glasvezelmarkt.
De ACM heeft een verkennende studie gedaan naar de aanleg van glasvezel in Nederland en komt nu met de conclusies naar buiten.
Henk Don, bestuurslid ACM: “We zien dat in stedelijk gebied vaak meerdere partijen op dezelfde locatie glasvezel aankondigen. De dubbele uitrol van glasvezel is als toevoeging op de bestaande koper- en kabelnetwerken meestal niet rendabel. Partijen kunnen binnen het huidige systeem strategisch reageren op glasvezelprojecten van concurrenten, die daardoor vertraagd of beperkt worden.”
De telecomautoriteit vreest dat het gedrag van KPN investeerders van concurrenten kan afschrikken. Als die gaan afhaken, is KPN straks de enige partij die glasvezel kan aanleggen. “Dit kan ervoor zorgen dat investeerders afhaken en daardoor leiden tot minder investeringen in de uitrol van glasvezel in bepaalde gebieden. De kansen die momenteel aanwezig zijn voor de grootschalige aanleg van glasvezel in Nederland worden zodoende niet optimaal benut”, concludeert de ACM.
De ACM gaat de markt ‘nauwlettend monitoren’ om beter te kunnen vaststellen of concurrentie tussen partijen voor problemen zorgt.
Aanleiding voor het onderzoek van de ACM was onder meer de situatie in Deurne en enkele plaatsen in Friesland waar meerdere partijen streden om glasvezel te kunnen aanleggen.
Wil je regelmatig op de hoogte worden gehouden van het nieuws over glasvezel? Abonneer je dan op de nieuwsbrief van Glasvezelgids.
Geef een reactie