Bij zeker de helft van de Nederlandse huishoudens is inmiddels glasvezel tot in het huis aangelegd. Het aantal huishoudens waar glasvezel wordt aangelegd, zit ook nog in de lift.
Van de 8 miljoen huishoudens, hebben nu 4,1 miljoen huishoudens een glasvezelkabel in huis. Minder dan de helft van hen (1,8 miljoen) gebruikt de glasvezelkabel ook daadwerkelijk voor breedbandinternet via glasvezel. Dat staat in de nieuwste Telecommonitor van de ACM. Overigens is niet onderzocht waarom zoveel mensen die wel over een glasvezelaansluiting beschikken, deze niet gebruiken.
Het aantal huishoudens dat is aangesloten op een glasvezelnetwerk is in het tweede kwartaal van dit jaar gegroeid met 220.000. In het eerste kwartaal bedroeg die groei nog 200.000 huishoudens.
Glasvezel wint ook terrein op de breedbandmarkt. Die winst komt vooral van mensen die overstappen van DSL naar glasvezel. Het aantal breedbandabonnementen via een koperverbinding (DSL) is met 15.000 gedaald tot 2,3 miljoen. Het aantal huishoudens met breedband via de kabel blijft stabiel op 3,5 miljoen.
De marktaandelen van de aanbieders van breedbandinternet zijn in het tweede kwartaal gelijk gebleven: KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders, met marktaandelen van 35% tot 45%. Het marktaandeel van T-Mobile bedroeg tussen de 5% en 10% en dat van Delta Fiber tussen de 0% en 5%.
Geef een reactie