Glasvezelproviders geven nu nog vaak te weinig informatie over de termijn waarbinnen ergens een glasvezelnetwerk wordt aangelegd. Daarmee informeren zijn consumenten onvoldoende over hun aanbod, oordeelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De termijn wanneer er glasvezel beschikbaar is, is niet het enige waar providers onduidelijk over zijn. Ook de kosten die consumenten moeten betalen wanneer zij pas later diensten willen afnemen, zijn vaak onduidelijk, aldus de autoriteit.
“Consumenten hebben recht op goede en duidelijke informatie voordat zij een contract aangaan”, vindt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. “Wij verwachten van aanbieders van glasvezeldiensten dat zij hierin verbetering aanbrengen.” Consumenten moeten namelijk weten waar zij aan toe zijn op het moment dat zij een contract tekenen.
De ACM wil dat aanbieders de consumenten die een contract afsluiten goed informeren over de voorwaarden waaronder zij het contract aangaan. Zij moeten deze consumenten ook beter informeren over de voortgang van de aanleg van het netwerk. Mocht de afgesproken leveringstermijn niet worden gehaald, dan moet de aanbieder een nieuwe termijn melden. Ook moet hij de consument dan de mogelijkheid bieden om van het contract af te kunnen.
Klachten
Aanleiding voor de kritiek van de ACM zijn klachten van consumenten die de laatste tijd binnenkwamen bij ConsuWijzer. Die klachten gingen vaak over onduidelijke en onvolledige informatie van glasvezelaanbieders, aldus de ACM. “In gebieden waar plannen zijn om glasvezel uit te rollen, is de datum van levering vaak onzeker. . Consumenten die tijdens een vraagbundeling een contract afsluiten verkeren vaak lang in onzekerheid of en zo ja wanneer zij over glasvezel zullen beschikken.”
De komende periode zal de ACM de signalen van consumenten monitoren en controleren of de aanbieders van glasvezel consumenten nu wel de vereiste duidelijkheid bieden.
Geef een reactie