Nieuws

Boren onder een snelweg door, hoe doe je dat eigenlijk?

foto: Kabelnoord

Het oostelijk en westelijk deel van Weststellingwerf in Friesland zijn afgelopen week met elkaar verbonden met een glasvezelbuis. Daarvoor moest wel eerst onder een snelweg worden geboord.

De glasvezelbuis werd onder de A32, ter hoogte van Oldeholtwolde, doorgetrokken. Het boren van een geul onder de snelweg was best een uitdaging, blijkt uit het verslag van Kabelnoord. De 95 meterslange boring is uitgevoerd met een hydraulische boormachine. Boorstangen van 3 meter zijn daarvoor aan elkaar gezet en de boorkop met boorstangen boorde vervolgens zijn weg naar de overkant op een diepte van 5.5 meter.

Met het terugtrekken van de boorstangen wordt een mantelbuis meegetrokken waarin de glasvezelbuizen aangebracht werden. Bij het boren wordt het natuurproduct bentoniet toegevoegd, aldus Kabelnoord. Dit zorgt ervoor dat mogelijke ruimtes rond de mantelbuis gevuld worden en de buis uiteindelijk stevig in de grond komt te liggen.

Nu die mantelbuis in de grond ligt, kunnen de graafploegen doorgaan met het aanleggen van het glasvezelnetwerk in het buitengebied van Weststellingwerf. In Weststellingwerf volgt er binnenkort nog een vergelijkbare boring onder de A32. Rijkswaterstaat heeft hiervoor inmiddels een vergunning afgegeven.

foto: Kabelnoord

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.