De uitrol van glasvezel is van groot belang voor de film- en entertainmentindustrie. De bandbreedte is nodig voor de hoeveelheden data en bovendien biedt glasvezel meer mogelijkheden.
Dat bleek vorige week tijdens het congres van het FTTH Council Europe in Londen. De film- en entertainmentindustrie (games) stond daar speciaal in de belangstelling. “Voor de distributie naar eindgebruikers is glasvezel extreem belangrijk want door het gebruik van de nieuwste beeldtechnologieën, zoals 4K of ultra HD-tv, passen films niet meer op fysieke media zoals Blu-ray dvd’s.”
Dat zegt Hartwig Tauber, director general van het FTTH Council Europe, in een exclusief gesprek met Glasvezelgids.
Door de almaar groeiende hoeveelheid aan data zijn filmmaatschappijen en game-ontwikkelaars steeds meer aangewezen op de distributie van content via breedbandverbindingen, vertelt Tauber. Maar ook biedt glasvezel meer mogelijkheden voor de entertainmentsector.
Zo kunnen filmmaatschappijen hun films interactief maken dankzij glasvezel. “Wie een film zit te kijken kan dan bijvoorbeeld zelf de vervolgscène bepalen, of tussendoor wisselen naar de game die bij de film hoort.”
Sony is volgens Tauber een van de eerste filmmaatschappijen die 4K-films via een streaming internetdienst beschikbaar gaat maken. Zo’n dienst werkt als een soort Spotify, maar dan voor films. Sony heeft al een streaming dienst voor muziek en games, genaamd Sony Entertainment Network. Het is nog niet bekend wanneer het streamen van de 4K-films van start gaat.
Geef een reactie