Glasvezelinternet wint aan marktterrein ten koste van DSL en de coax-kabel. Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde marktmonitor van de ACM.
In het derde kwartaal van 2021 is bij 175.000 huishoudens een nieuwe glasvezelverbinding aangelegd. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet van 100 Mbps of sneller via een koperverbinding (DSL) daalde met 4.000 naar op 2,3 miljoen, en via de kabel met 13.000 naar 3,48 miljoen.
Volgens de Autoriteit Consument & Markt lag er aan het einde van het derde kwartaal bij ruim 4,26 miljoen huishoudens een glasvezelkabel tot aan de meterkast. Daarvan hebben er 1,8 miljoen ook een internetabonnement via glasvezel. Dat zijn er 18.000 meer dan in het tweede kwartaal van 2021.
De marktaandelen van de aanbieders van breedbandinternet zijn ongewijzigd gebleven. KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders met marktaandelen van 35 tot 45 procent. T-Mobile heeft een marktaandeel van tussen de 5 en 10 procent en Delta Fiber tussen de 0 en 5 procent.
Geef een reactie