In Ierland en Italië wordt strenger opgetreden tegen providers die in hun marketinguitingen ten onrechte het woord ‘glasvezel’ gebruiken bij het aanprijzen van hun DSL-breedbandverbinding.
De Ierse variant van de Reclame Code Commissie (ASAI) heeft per 1 september een nieuwe richtlijn ingevoerd die misbruik van de term ‘glasvezel’ bij breedbandadvertenties moet voorkomen. Sommige providers gebruiken de term glasvezel om consumenten te misleiden, aldus de ASAI. “Consumenten moeten ervan uit kunnen gaan dat de advertenties voor telecommunicatie accuraat en betrouwbaar zijn”, zo schrijft de richtlijn voor.
In Italië komt die misleiding ook geregeld voor, zo blijkt. Daar hebben de telecomoperators TIM, Fastweb, Wind Tre en Vodafone inmiddels boetes gehad voor het aanprijzen van dsl-verbindingen alsof het glasvezel is. De boetes in Italië bedragen in totaal 875.000 euro. Vodafone Italia kreeg in 2018 om dezelfde al een boete van 4,6 miljoen euro.
Met de acties in Italië en Ierland wordt er in ieder geval gehoor gegeven aan de wens van de FttH Council Europe die in november vorig jaar oproep om misleiding met de term glasvezel tegen te gaan.
In Nederland werd Ziggo in 2014 al eens op de vingers getikt voor het verwarrende en suggestieve gebruik van de term ‘glasvezelkabelnetwerk’.
Geef een reactie