Nieuws

Waar blijven de lege kabelhaspels?

Bij de aanleg van glasvezel worden kabelhaspels gebruikt. Elk jaar brengen kabelfabrikanten duizenden nieuwe kabelhaspels in omloop, maar slechts een klein deel daarvan wordt weer teruggebracht. Een nieuwe Haspel Retour Service moet dit gaan veranderen.

Een flink deel van de houten haspel belandt bij het afval, stelt een woordvoerder van kabelfabrikant Draka. Dat is natuurlijk slecht voor het milieu, de grondstoffen voor haspels worden schaarser en de levertijden voor nieuwe haspels lopen daardoor op.

Bovendien kunnen de kabelhaspels heel goed hergebruikt worden. Daarom hebben Draka, de Technische Unie, Rexel en Solar een Haspel Retour Service opgezet.

Die service is niet gebaseerd op statiegeld, maar werkt als volgt: op elke haspel die Draka levert, zit voortaan een sticker of plaatje met een QR-code. Wie de code met zijn mobieltje of tablet scant, komt op de speciale Draka webpagina van de Haspel Retour Service. Kies vervolgens de groothandel waar je de haspel hebt gekocht, vul het invulformulier in en de retourservice is geactiveerd. Binnen 5 werkdagen bericht de groothandel wanneer de haspel wordt opgehaald.

De nieuwe service geldt in ieder geval voor alle haspels met een maximale diameter van 120 cm. Draka haalt zelf de grotere, houten exemplaren met een kraanauto op.

De bedoeling is uiteindelijk om alle haspels via dit systeem weer terug te krijgen. De initiatiefnemers van de Haspel Retour Service hopen dat alle kabelfabrikanten dit gaan doen en de hele sector het overneemt.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.